السبت، فبراير 06، 2010

الطيبة في هذا الزمان .... أهي داء أم دواء ؟



في هذا الزمان هل نعد الطيبة داء أم دواء ؟

في هذا الزمان من هم الطيبون ؟

أنا حملت في قلبي كل طيبة (وهذا طبع قلبي )

ولكن مرت عليا أيام تمنيت لو تحجر قلبي لوقت من الزمن

أرجوكم أريد جوابا لتلك التساؤلات .



هناك 42 تعليقًا:

نهر الحب يقول...

ان الله طيب لا يقبل الا الطيب
طبعا المعنى والقصد مختلف
لكن ما اقصدة ان كل نفس تطوق لما هى فطرت عليه وما هو فى خالص قلبها
صحيح الطيبة صعبة لكنها امر ربانى
وصفة اسلامية وانسانية لا تنزيعها من قلبك
هى الفرق بين الانسان الجميل والانسان القبيح

تحياتى وحبى

نهر الحب يقول...

ياخبر
داانا اول تعليق
ازغرط
هههههههه
سيبك من المشاكل واستعينى بالله
وتوكلى عليه فهو حسبك

اقولك
فى اغنية بضحكنى
اسمها وبحب الناس الرايقة
اللى بتضحك على طول اما العالم المضايقة انا لاء مليش فى دول

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

الطيبة هل المقصود بيها التسامح والتغاضى عن بعض الحقوق
ام الطيبة هى التحلل من كل شيىء لا يتفق مع الدين فيصبح الشخص طيبا"
ام هى العفو الجميل والصفح الجميل فى وجود الصبر الجميل

ام الطبيبة تعنى انى اكون غلبان وامشى مع الناس زاى ماهم ماشين

ام الطيبة هى شعرة معاوية ويندرج تحتها حلو المنطق والبيان

ام الطيبة هى الرضا بالمكتوب مع اننا منعرفش المكتوب اصلا


كن طيبا" ذكيا"
لامحا" عافيا
كن بصرا" كن فؤدا"
كن لدينك عزيزا" ابيا
كن انت وانت انت
كن انسانا" عاطفيا"
كن انسانا" قويا
كن لله عبدا
يكن لك ربا" منعما صافيا
كن



الطيبة دواء لم عرف الداء
وليست دواء لمن كان من البلاهاء



تقديرى العميق

Pink Dreams يقول...

الطيبه فى اى زمن هى الدواء

لان حتى لو الناس اتغيرت فاحنا بنعاملهم المعامله اللى ربنا امرنا بيها

ممكن نمر بوقت نحس ان الطيبه دى داء عشان فى ناس كتير بتستغل الطيبه دى

بس مهما كان الأفضل ان احنا نحافظ على طيبه ونقاء قلوبنا لان دى فعلا نعمه من عند ربنا


دمتى بكل ود

موناليزا يقول...

كثيراً ما احتارت أيضاً
وأخيراً هدانى الله لهذه الإجابة
بأن هناك شعرة فاصلة بين الطيبة والسذاجة
وبين الطيبة والضعف
وبين الطيبة والاحتفاظ بالكرامة
وأصحاب القلوب النقية يحتاجون إلى مهارة لحل هذه المعادلة

أ / أحمد عبد المنعم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخت الفاضلة : ماما أمولة

أولا : مبارك الشكل الجديد للمدونة

ثانيا : .....

ينساب النهر بعذب مياهه الصافية وكلما اشتد جريانه اهتزت السهول طربا بخريره وهديره وكانهما أنغام السعادة الغامرة التى تعلن بقاء الحياة فى القلوب وسريان الروح فى الجسد

يهرع النهر إلى قلوب محبيه ويبقى الصخر عائقا لبرهة يشعر النهر حينها بقسوة الحجارة وألمها يتمنى لو كان بصلابتها ليزيلها من طريقه

بينما تنظر الزهور أسفل الوادى إلى المشهد مشاركة النهر فى أمنيته الأولى متمنية أن يبقى النهر بيسره وانسيابه وعذوبته وكأن الزهر يقول للنهر كن كما أنت فقوتك فى عذوبتك ورقتك وانسياب مياهك الصافية تلك القوة هى التى تفتت الصخر الصلب ليستحيل أمام إصرار النهر يستحيل فتاتا قد ينفع لكنه لا يضر بعد ذلك ويبقى للنهر صموده وشموخه ودوره فى إحياء النفوس

عايش... ولكن !!!! يقول...

الطيبه دائما دواء
ولكن فى دواء بالفم ودواء حقن وغيرو

يعنى حاليا الطيبه بمعنى غير الطيبه زمان
دلوقت بقت بتتفهم غلط
كلنا فينا شىء من الطيبه ولكن كل انسان له اسلوبه فى التعامل

فكرتينى بالمثل اللى بيقول

اصعب من رمى الحجر من تحت لفوق
ظريف المعاني يعاشر قليل الذوق

:)
تحياتى

جايدا العزيزي يقول...

سيدتى

اولا اسفه على التأخير


كنت امنى اكون اول تعليق


لكن الحمد الله وصدقينى لم يؤخرنى عنك سوى


انشغالى بالبيت والاولاد


عايزة ااقولك جايز تكون الطيبه فى الزمن دة


بقت نادرة لكنها موجودة


وفيه ناس بتعيب على الطيب وبتلومو


لكن الاصيل بيفضل اصيل


عمر الايام ما تقدر تغيرة


جايز ينجرح جايز ينظلم


وكتير بيقابل اخلاصه ووفائه بالغيانه والغدر


لكن كل ما يسامح ويغفر


ربنا دايما بيكون معاه


وكل مشكله بيفرجها ربنا عليه ويحلها


انا دايما اردد من لا يرحم لا يرحم


اشكرك اختى فى الاسلام


يا صافيه النفس والقلب


واشكرك على زيارتك الدائمه وتشجيعك


والله يبارك فيكى


ويبارك لك فى صحتك واولادك


ويحفظك من كل شر


تحياتى

جايدا العزيزي يقول...

اختى الحبيبه


اعشق مدونتك نسائم الروح

ولكنى اقيم الموضوع ولا اجد مكان التعليقات


جزاكى الله عنا كل خير


وجعله الله فى ميزان حسناتك


دمتى فى حفظ الرحمن


تحياتى

Sonnet يقول...

الطيبة داء
لكن له دواء
و هو التعقل و التروي قبل التصرف
فالطيبة سببها العطف و التراحم و هذه صفات القلوب
بينما يجب أن نفكر من يستحق العطف لأنه أحيانا ا يستحقه و بسبب من طيبتنا يأخذ ما لا يستحقه ثم نعود و نلوم انفسنا
دمت يا عزيزتي بكل خير

شمس النهار يقول...

الطيبة داء و دواء

داء جميل يبتلي الله به عباده الصالحين

ودواء من قبل الطيبين للحاقدين


بتنزل الطيبة الموزونة علي قلوب الحاقدين برد وسلام

ان الله يدافع عن المؤمنين

ودائما المؤمن طيب خلوق

عمرك شوفتي مؤمن حق شرير

سلامي ياطيبة

أمل حمدي يقول...

نهر الحب

لن أنزعها ولكن سأقومها

شكرا يا حبيبتي

أنت جدعة وراقية ربنا يبارك في عمرك ويصاح حالك

أمل حمدي يقول...

ابو علي

الطيبة دواء لم عرف الداء
وليست دواء لمن كان من البلاهاء





الطيبة تعني أن يكون المرء تلقائيا وعفويا وودودا
ومتسامحا يحب الآخرين ويتمنى لهم الخير ويسعى إلى مساندتهم
ومساعدتهم ومشاركتهم في أوقات الفرح والحزن إن الإنسان الطيب يمارس طيبته ببساطة وعفوية كما يتنفس


إنما في زمن الفتن الطيبة تعني البله والسذاجة والهبل


شكرا يا ابو علي

أمل حمدي يقول...

Pink Dreams

فعلا يجب أن نحافظ على نقاء وصفاء قلوبنا رغم كل شيء

ولكن قد تختلف المعادلة بعض الشيء في هذا الزمن

تقديري لك حبيبتي ولمرورك الغالي

وحشتيني من زمان

أمل حمدي يقول...

موناليزا

نعم شعرة فاصلة
وستظل الحياة بتناقضتها و بازدواجيتها وغرابتها

والله المستعان

تقديري لك غاليتي

أمل حمدي يقول...

أ / أحمد عبد المنعم
أولا:
الله يبارك فيك أخي الفاضل

وحمد الله على سلامتك أخي

أما ثانيا :
لن أستطيع الرد عليها لكن وعيتها جيدا
ومهما رديت لن اوفيك حقك
جزاك الله كل الخير وأثابك ونفع بك اللهم أمين

تقديري

أمل حمدي يقول...

عايش... ولكن !!!!

ممكن آخد الدواء شرب علشان مش بحب الحقن

ههههههههه

ربنا يصلح حالك ابني الفاضل

وعلى رأي المثل

يموت المعلم ولا يتعلم

شكرا لمرورك الطيب

دمت بحفظ الله

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

انا كمان بدور على جواب فعلا
بوصي في الوقت دة لازم الطيبة تبقى بحدود و بمقياس
انا ديما اخواني بيضحكوا عليا و على طول بيسموني هبلة
و دة عشان على نياتي و يمكن طيبة طيبة مش للزمن دة على قولهم
مش عارفة و الله
بس انا بقول يقولو لي يقولو المهم الطيبة احسن الخبث
انا بقول الطيبة دواء في كل الازمة لان مش ممكن نستبلها بضدها
و الناس لي مش بتقدرها نقولها منها لله
تحياتي ليك يا مامتي يا حبيبتي

كلمات من نور يقول...

ممكن اقرا واعلق لما احس إني أحسن شوية؟؟؟علشان كلامكم محتاج قراءة ورد يليق بما كتب ونظرا لإني بامر الطب راسي تحت ورجليا فوق فالموضوع مش نافع إني أركز خالص بسبب ضغطي الواطي لدرجة وهمية ......دعواتكم ولي عودة في الغد إن شاء الله

ذو الوجه المبتسم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالرغم ان السؤال منطقي وناس كتير بتساله فى اوقات كتير
الا ان وجهة نظرى المتواضعة هى :-

تصرفى بطبيعتك وبتلقائيتك وارتجاليتك
واياكى ان تتراجعى او تغيري من اسلوبك او تعاملاتك نتيجة للتغير الساري حوالك

مبدئيا تحياتى لاختى العزيز

ذو القلب المبتسم

محمد فؤاد (صاحب عمود النور) يقول...

الطيبه؟؟؟؟؟

واللهى انا مابقتش عارف اذا كانت داء ولا دواء

بس انا مؤمن بقول الله(الطيبون للطيبات) يبقى اكيد الطيب ربنا بيشيلوا هدايا كتير جدااا

الحمد لله اننا طيبين

أحــوال الهـوي يقول...

الطيبة جميله
و الانسان الطيب يتوسم ان الكل بمثل طيبته و تسامحه و لكن قد يخطئ و لا يحسن الظن بالآخرين و لكنه دوما ما يأبي ان يغير من طريقته السمحه و سلوكه المحمود فهو لايعامل الناس كرد فعل و لكنه فعل و فعل ينضح بسماخة ما فيه

فهو سلوك و ليست بداء و هي دواء لكل من يخجل من شروده و تمرده

انتي انسانة طيبة و لن تتغيري فاحتسبي الغدر و النكران الي الله عز وجل
تحياتي

كلمات من نور يقول...

كل التعليقات تصمت بعد تعليق أ أحمد عبد المنعم

يعني أنا مش حاعلق علشان بعد كلامه مافيش كلام ..ربي يبارك فيه ويفك كربك وفقط كلمة واحده في أذنك : الطيبة عندي بالدنيا والله
*********************
كل الكتب العربية
و المترجمة
الحديثة و القديمة
الهادفة و الهايفة
من كل الاتجاهات و المذاهب
فقط 3 خطوات:
ادع لى بالمغفرة
اضغط هنا
http://spreadsheets.google.com/pub?key=r6wharOxPespMyfz5KkPllg&gid=0
ادع لى بالجنة

بالمناسبة
ربما يكون هذا الموقع أفضل موقع تتسلمه هذا العام

تحياتى

أمل حمدي يقول...

جايدا العزيزي

أختي الغالية لا تتأسفي فليس بين الأخوات أسف

أنت جميلة الروح والمنطق

كلامك كالبلسم يطيب الخاطر

جزاكي الله كل الخير اللهم أمين

أحبك في الله

أمل حمدي يقول...

جايدا العزيزي

فتحت التعليقات في نسائم الروح

ربنا يتقبل اللهم أمين

دمت بحفظ الرحمن

أمل حمدي يقول...

Sonnet الحبيبة جدا

أفاض الله عليك من نعمه

وبارك لك في حكمتك وعقلك الراجح

نعم لكل داء دواء

ولا يلدغ المؤمن من جحر مرتين

أسعدني تواجدك وتواصلك الحبيب إلى قلبي

دمت بكل الود

أمل حمدي يقول...

شمس النهار

شموسة الغالية

لم أتخيل يا شموسة أبدا

إني أتمزق ادعيلي

الحمد لله

ربنا يحفظك اللهم أمين

أمل حمدي يقول...

*الطالبة عفو الله *زوزو

ابنتي الغالية

منورة صفحتي يارب تكوني بخير

هذا الزمن ليس للطيبين

احذريه

ربنا يحفظك

ويحفظ كل نساء المسلمين

اللهم أمين

أمل حمدي يقول...

كلمات من نور

أختي الغالية شفاكِ الله وعافاكِ

اللهم أمين

والله لم أر التعليقات إلا منذ قليل

عملت علي التعليقات إشراف ونسيت

الذهايمر ربنا يحفظك

إن شاء الله اطمن عليكِ غدا

دمت بحفظ الله

أمل حمدي يقول...

ذو الوجه المبتسم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أشكرك على ردك الطيب

جزاك الله كل الخير

أسعدني تواجدك وتواصلك

أمل حمدي يقول...

أحــوال الهـوي

أهلا بك أخي الفاضل أ / عصام

نعم أحتسب كل شيء عند الله

لإنه المطلع سبحانه

لكن لاأظن أن السلوك الطيب سيبقى كما هو

أكيد سيتغير كثيرا وحسن النية لن تتقدم بعد الآن

أسألك الدعاء

ودمت بحفظ الرحمن

أمل حمدي يقول...

مدونة من نور

غفر الله لك ماتقدم من ذنبك ورضى عنك وأرضاكي وأسكنك الفردوس الأعلى وكل نساء المسلمين اللهم أمين

موقع ليس بعده سأنشره على الصفحة الرئيسية لتعم الفائدة إن شاء الله

اللهم اجعلك سببا للخير كما تحبي اللهم أمين

Tarkieb يقول...

شوفي يا ستي اذا كنت طيبة فلازم تكوني طيبة عشان انت عايزة كدة ومش عشان انت قليلة الحيلة....واذا اردتي ان تكوني طيبة فلا تستمعي الى الاخرين....واذا كنت تريدي ان تستمري في الطيبة فلا تسالى الاخرين بل افعلى ما يمليه عليك دماغك مش قلبك......عمرك ما ح ترضي الجميع ولكن الاهم انك تكوني راضية عن نفسك .....

أمل حمدي يقول...

Tarkieb

كلامك صح يا تراكيب

بس قبل ارضاء نفسي برضي ربي

والحمد لله

شكرا لمرورك وردك

دمت بحفظ الرحمن

Hager Za3bal يقول...

كل حاجه لو زادت عن حدها هتتقلب لضدها ..

أمل حمدي يقول...

Hager Za3bal

صح

تقديري

محمد الجرايحى يقول...

أختى الفاضلة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الطيبة دواء وشفاء من كل داء
والطيبة هى ثمرة حسن الخلق والتقوى
ولكن ماذا نقول ونحن نعيش عصر ردئ
تغيرت فه المبادئ والمعايير وانقلبت الموازين
ورغم ذلك أصحاب المبادئ والأخلاقيات السامية لايتغيرون

تقبل تقديرى واحترامى
وبارك الله فيك وأعزك
أخوك
محمد

ذكري رحيل قلم يقول...

السلام عليكم

ازيك عاملة ايه انا بدعوكي لزيارة هذا الموضوع الهام لكل فتاة مسلمة
تحياتي

مدونة رهف قلبي

http://wwwrahf.blogspot.com/2010/02/blog-post.html

أمل حمدي يقول...

أخي الفاضل / محمد الجرايحى

أشكرك لردك الطيب

جزاك الله كل الخير

اللهم ثبتنا بالقول الثابت في الحياة الدنيا والآخرة

اللهم أمين

دمت بحفظ الرحمن

أمل حمدي يقول...

ذكري رحيل قلم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الحمد لله أنا بخير

تسعدني دعوتك

وجزاك الله كل الخير

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

مش هتعرفى يا أموله
طبعك اتولد معاك
وهما كمان طبعهم اتولد معاهم
بس اللى هتقدرى تعمليه انك تحاولى تتجنبى ضرباتهم لقلبك بالابتعاد عنهم قليلا" وحب أموله اكتر من الناس
لان اللى زيك مشكلته بيحب الناس أكتر من نفسه فبيضروه
اسألى مطعونه لما معدش فى مكان من غير طعن بس الحقيقيه برضه ربنا بيعوض والله يا أموله
وتعويض ربك مفيش بعد كده
واسألينى لما من على ب كلمات من نور وحبيبه أخرى ليست من النت
فقط خلى بالك من نفسك
وأوعى تغيرى طبعك...لانك مش هتعرفى
بس قننى العطاء

أم البنات

أمل حمدي يقول...

الفقيرة إلى الله أم البنات

ربنا يصلح حالك ويبارك في عمرك اللهم امين